Direktlänk till inlägg 31 augusti 2009

Banff and more

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 31 augusti 2009 18:08

Vi har kommit till Banff, en liten stad någonstans i Klippiga Bergen, eller the Rockies som de heter här. Det vilar en prettokänsla över denna lilla, men utsökta stad. Lite som ett Kanadensiskt Båstad, fast annorlunda. Berg reser sig på alla sidor om stan och den lilla avenyn som finns här kantas av märkesbutiker och chica restauranger. Här är mysigt, personligt och väldigt fint… om det inte vore för att jag var förkyld. Det har jag AC/DC att tacka för.


Vi reste från Edmonton i torsdags morse och kom på eftermiddagen till Sylvan Lake där vi skulle besöka Emelies ex Tim och hans familj. De äger en jättelik sommarvilla precis vid sjön, med egen brygga, vattenskotrar, båt osv. Jag överdriver inte när jag säger att det var 12 rum och 10 toaletter i det där huset… och allt var spillrans nytt och fint. De hade bar, biljardrum, öppna spisar, biorum, badtunna, ett jättelikt garage och ett jättestort kök med samlingsrum. Hela huset har namngetts till ”The Gathering Place”, en dröm som uppenbarligen Tims föräldrar haft sedan lång tid tillbaks, att skaffa ett hem där alla kunde samlas när de så önskade. Ja… det kan man ju säga att de har nu. Jag gick fan vilse därinne. Tyvärr blev det dock dåligt med internet där, vi hade så mycket att göra ändå. Vi var mest på bryggan där vi badade, åkte skoter och wakeboardade (nej, jag provade inte.) God mat, trevligt sällskap etc och de två dagarna vi var där flög bort.


På lördag morgon gick färden norrut, först till en cowboy by som kallades Emti-Town. Där bodde typ 3 personer. Detta var en liten by som mer eller mindre omvårdades tack vare att den lockade turister. Där hade allt sparats så som det en gång i tiden var, för ungefär 60 år sedan. En riktigt western saloon som serverade god chili och öl fanns där också. Trevligt. Därefter reste vi ca 4 h norrut mot Jasper, en sträcka jag fixade lätt bakom ratten. På vägen dit blev naturen mer och mer storslagen och de klippiga bergen började avteckna sig i bakgrunden. Vi kom fram till Jasper sent på kvällen, tog en subwaymacka, installerade oss på ett hostel typ 5 km utanför stan och avslutade dagen med öl och uppdaterande på internet (som fungerade i 2 min).


Det värsta med att bo på hostel är att man inte vågar ha datorn hur som helst. Vi bodde i ett 46 bädds rum i Jasper, jag sov praktiskt taget på min väska.. Efter Jasper siktade vi på at köra söderut till staden vi befinner oss i nu, Banff. På vägen passerade vi det berömda Lake Louise.. en fantastisk liten sjö som har bildats av smältvatten från en tidigare glaciär.


Och på tal om glaciärer… vi har besökt Athabascas mountain glacier.. eller hur nu glaciär stavas på engelska. Vi åkte upp med snö-pansarvagnar, iallfall kallar jag dem så, på glaciären och vandrade en bit. Härligt. Går inte att beskriva känslan av att stå på nästan 1 km tjock packad snö mellan bergstopparna. Jag gick till och med så långt att jag gick ut på den helt barfota. Bara för att verkligen få känslan av att stå på en glaciär. HELT FANTASTISKT!!

Dock blev det inte lika fantastiskt dagen efter, alltså idag. Småfebrig, trött, kallsvettning och en tjock jävla näsa är straffet. Men vem bryr sig? Medans resten av resegänget besteg Mount Sulphur på 2 h tog jag liften upp på 10 minuter och mötte dem där. Resan upp var ett nära döden ögonblick.. hade liften störtat hade jag dött fort och inte fullt så bekvämt… men jag klarade mig. Foto och vykortsskrivning blev det på toppen och därefter åkte vi ned igen. Nu sitter jag på hostelrummet och väntar på att folket ska starta sitt barbeque-fylleslag. Jag ska äta, sen går jag och lägger mig. Jag erbjöd mig att köra imorgon så får gänget festa, mitt huvud känns som en ballong ändå. Här är fullt med australiensare och irländare, ganska trevliga folk men också ytliga. Jag har lurat i alla att jag är präst… Marija, du förstår redan här vilka blickar jag fått och varför det är så roligt ;)


Imorgon kör vi mot Kelowna där vi sover över natten, tar ca 6 h att köra dit. Har köpt 2 skivor att ha i bilen så jag orkar =) Därefter kommer vi äntligen till Vancouver… sjukt. Där slutar resan och det riktiga äventyret börjar. Hjälp…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 14 september 2009 17:21

Det är en oerhört grå dag. Regnet faller då man minst anar det och det blev inget med min långpromenad. Regnet faller i Vancouveras well så jag missar inget. Det är nästan att jag identifierar mig med Hjärter dam i Gråa dagar. "Hjärter dam vänder bla...

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 13 september 2009 14:16

... Söndagar är den värsta dagen på hela veckan. Varför? Jo, därför att den är lugn, tråkig och har något vemodigt över sig. Förmodligen en kvarleva sedan majoriteten av Sveriges befolkning vallfärdade till gudstjänsten varje söndags morgon. Sönda...

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 13 september 2009 11:45

Det är en oerhört grå dag. Regnet faller då man minst anar det och det blev inget med min långpromenad. Regnet faller i Vancouver as well så jag missar inget. Det är nästan att jag identifierar mig med Hjärter dam i Gråa dagar. "Hjärter dam vänder bl...

    AC/DC spelningen här i Edmonton var helt otrolig.   HELT OTROLIG.   Jag är fortfarande helt mör och helt slut. Allting var helt perfekt. Arenan, ljudet, ljusshowen, låtarna... ALLT. De öppnade konserten med Rock n Roll Train varpå en ridå faller ...

   Vi har precis vaknat upp här borta och varit ute och käkat en riktigt god frukost på ett ställe nearby=) Vegetarisk omelett, juice, toast ochgranatäppel te. En väldigt bra start på dagen. Nu håller vi på att kolla upp en roadtrip rutt vi tänkte av...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards