Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

Så mycket att göra...

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 22 augusti 2009 12:47

Idag har vi gjort så mycket! New York är verkligen helt otroligt, det finns något för alla. Vi har besökt allt man måste besöka när man är här. FNs högkvarter, Battery Park, Ground Zero, 50th Avenue, Empire State Building, Brooklyn Bridge, St Pauls Church, Macys m.m


Ground Zero var en ganska tung plats att besöka trots att det bara är en enda stor arbetsplats just nu. Men minneslunden var vacker och ganska gripande måste jag säga. Det känndes så surrealistiskt att stå där, plötsligt slog det mig hur otroligt många brandmän som faktiskt miste livet i räddningsarbetet. För att inte tala om alla de brandmän som hjälpte till att röja upp efter attacken den 11 september, de jobbade 24 timmars skift och fann en lugn plats i kyrkan som låg precis bredvid, St Pauls Church. Därinne finns inte bara minnesmärket av George Washingtons bön när han blivit president för Amerika utan också från 11 september. Efter uppröjningsarbetet var bänkarna och golvet så slitet därinne av alla byggarbetares verktygsbälten att det först talades om att det skulle renoveras. Men märkena läts vara kvar som ett minne från vad kyrkan tjänade för uppgift för dessa män och kvinnor. Jag kunde inte hjälpa att jag nästan fällde en liten tår när jag stod vid minneslunden och såg på texten, ”For those who fell and for those who carry on”. Vad många som förlorade sina män och pappor.. tänk bara om Håkan, Svens pappa som är brandman, hade varit en av dem. Plötsligt så är det inte så långt borta… det kan hända varsomhelst. (Det är nu Håkan skulle sagt att, ”Naä, varför skulle jag va där? Jag har väl inget där o göra?”) :P


Efteråt så träffade vi Erik och Roberts kurskamrat från Lund, Rasmus och hans far som kommit till NY city bara någon dag efter oss. Vi lunchade tillsammans och hans far betalade för oss. Oerhört snällt. Mycket uppskattat och tacksamt. Något som är väldigt roligt när det gäller maten här borta är att det är inte alls är så mycket snabbmat i denna staden (om vi bortser ifrån pizzaslices)  Vi har konstaterat att en apptizer är precis som en stor måltid… och då är det ändå en förätt?! Inte konstigt att folk ser ut som de gör här.. om de då äter både apptizer, huvudrätt och efterätt?! Helt galet….


Har haft lite svackor sådär under denna veckan… jag saknar Sven väldigt mycket. Men dt går i vågor, och så är det alltid. Tack vare underbart resesällskap och speciellt Emelie som är en verklig stöttepelare när allt känns tungt så går det riktigt bra. Det är fota tankar som, ”Gör jag rätt nu? Var det såhär det skulle bli?” som dyker upp samtidigt som jag saknar Sven men också er andra som är hemma. Och jag har bara varit borta en vecka!!!! Nåja, det blir bättre. Ofta är det ju så att man tvekar på sig själv… speciellt när man rest i 8h och inser hur långt bort man är ifrån allting. Det kommer nog bli så när jag rest ytterligare 5 timmar upp till Edmonton, då är jag ännu längre bort… Men jag vet att detta är rätt och att allt blir bra. Och vilka uppelvelser jag redan fått… NYs rykte håller vad det lovat, INGEN går uttråkad här..


Nu blir det några drinkar ute på stan. Häromdagen prövad ejag och Emelie Strawberry Margarithas, vilket var typ… tequila och is. En Vodka Dirty Martini eller en Sparkling Mohijtos mina vänner, det är inte heller helt fel! Undrar vad det blir ikväll? En ny öl är upptäckt också, Brooklyn Lager. GOTT!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 14 september 2009 17:21

Det är en oerhört grå dag. Regnet faller då man minst anar det och det blev inget med min långpromenad. Regnet faller i Vancouveras well så jag missar inget. Det är nästan att jag identifierar mig med Hjärter dam i Gråa dagar. "Hjärter dam vänder bla...

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 13 september 2009 14:16

... Söndagar är den värsta dagen på hela veckan. Varför? Jo, därför att den är lugn, tråkig och har något vemodigt över sig. Förmodligen en kvarleva sedan majoriteten av Sveriges befolkning vallfärdade till gudstjänsten varje söndags morgon. Sönda...

Av Alexandra Johansson Barrionuevo - 13 september 2009 11:45

Det är en oerhört grå dag. Regnet faller då man minst anar det och det blev inget med min långpromenad. Regnet faller i Vancouver as well så jag missar inget. Det är nästan att jag identifierar mig med Hjärter dam i Gråa dagar. "Hjärter dam vänder bl...

Vi har kommit till Banff, en liten stad någonstans i Klippiga Bergen, eller the Rockies som de heter här. Det vilar en prettokänsla över denna lilla, men utsökta stad. Lite som ett Kanadensiskt Båstad, fast annorlunda. Berg reser sig på alla sido...

    AC/DC spelningen här i Edmonton var helt otrolig.   HELT OTROLIG.   Jag är fortfarande helt mör och helt slut. Allting var helt perfekt. Arenan, ljudet, ljusshowen, låtarna... ALLT. De öppnade konserten med Rock n Roll Train varpå en ridå faller ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards